Algemeen
In dit jaarverslag hebben wij bij de verschillende domeinen vermeld welke activiteiten de verschillende verbonden partijen verrichten die bijdragen aan de door de raad vastgestelde beleidsdoelen. Ook in deze jaarrekening hebben we bij de verschillende verbonden partijen ook een verwijzing naar de betreffende doelstelling(en) zoals opgenomen bij de domeinen.
Visie op verbonden partijen
De gemeente Schagen heeft geen visiedocument vastgesteld op basis waarvan een afweging wordt gemaakt of we wel of wanneer we juist geen gebruik willen maken van een verbonden partijen voor het realiseren van beleid en welke soort type rechtspersoon (privaat- of publiekrechtelijk) wordt gebruikt en voor welk doel. In de praktijk wordt zal dit per situatie apart worden onderzocht en indien nodig aan de raad ter besluitvorming worden voorgelegd.
Per 31 december 2017 namen wij deel in de volgende verbonden partijen:
Nr. | Naam | Juridische vorm |
1 | Gesubsidieerde arbeid kop van Noord-Holland | Gemeenschappelijke regeling |
2 | Veiligheidsregio Noord-Holland Noord | Gemeenschappelijke regeling |
3 | GGD Hollands Noorden | Gemeenschappelijke regeling |
4 | Regionale Uitvoeringsdienst noord-Holland Noord | Gemeenschappelijke regeling |
5 | Regionaal Historisch Centrum Alkmaar | Gemeenschappelijke regeling |
6 | Bank Nederlandse Gemeenten | Naamloze Vennootschap |
7 | Houdstermaatschappij GKNH | Naamloze Vennootschap |
8 | Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC) | Naamloze Vennootschap |
9 | Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord | Naamloze Vennootschap |
10 | Surplus | Stichting |
Verbonden partijen
Filter Domeinen
Gemeenschappelijke regelingen
- Domeinen2
Gemeenschappelijke regelingen
Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland
Openbaar belang (doel)
De behartiging van een goede uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en Participatiewet.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
Den Helder, Hollands Kroon en Schagen
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid Kop van Noord-Holland artikel 6 is de samenstelling van het algemeen bestuur geregeld. Per 25.000 inwoners mag een gemeente 1 lid benoemen. Schagen heeft 2 leden op een totaal van 7 leden. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder B. Blonk.
Raadsrapporteurs
M. Sanders en W. van de Sande
Financieel belang
Bijdrage 2017 € 5.107.000
Terugontvangen afrekening 2016 € 133.000Bijdrage 2017
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2017)
Eigen vermogen (31-12-2017)
Vreemd vermogen (01-01-2017)
Vreemd vermogen (31-12-2017)
4.974
50
50
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
De risico's betreffen de gevolgen van de in 2015 ingevoerde Participatiewet, een lager uitstroomvolume als waar het Rijk mee rekent en het eventueel niet compenseren van salarisverhogingen door het Rijk. Het aandeel van Schagen bedraagt circa 32% in een eventueel financieel nadeel.
Kengetallen
In de begroting 2017 is rekening gehouden met de volgende kengetallen (voor Schagen):
Wsw-ers in dienst bij GR realisatie in Se: 159,95
Begeleid werken realisatie in Se: 10,55
Beschut werken realisatie in Se: 8,63
Werkelijk in 2017:
Wsw-ers in dienst bij GR realisatie in Se: 158,47
Begeleid werken realisatie in Se: 12,31
Realisatie Beschut Werken in fte 6Doelrealisatie
De Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid verzorgt voor de gemeente de werkgeversrol en tewerkstelling van mensen die onder de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) en het Beschut werken van de Participatiewet vallen.
Op grond van de wetgeving wordt de Wsw afgebouwd en is er nieuwe instroom van Beschut werken.
Ontwikkelingen en doelstelling zijn aangegeven in onderdeel 4.1.4: Inwoners die beperkt zijn om volledig betaald werk te verrichten participeren naar vermogen.
De gemeente Schagen plaatst mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt bij Noorderkwartier N.V. zodat zij werkervaring opdoen en hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten.Webadres
- Domeinen2
Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het gezamenlijk behartigen van belangen, die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, ten behoeve van de veiligheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De veiligheidsregio Noord- Holland Noord staat voor het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en (gezondheids)schade bij incidenten. Dit doen we door het bieden van adequate hulp en intensief samen te werken met andere partijen die betrokken zijn bij veiligheid en hulpverlening. Burgers en bedrijven stimuleren we tot zelfredzaamheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Castricum, Bergen, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio NHN is geregeld dat het algemeen bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag. In artikel 9 lid 2 is geregeld dat ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen heeft afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente, welke het vertegenwoordigd. Hierbij geldt de volgende sleutel: 1 stem voor gemeenten tot 10.000 inwoners, 2 stemmen voor gemeenten tot 20.000 inwoners etc. Peildatum voor het aantal inwoners is 1 januari van het jaar waarin de verkiezingen van de gemeenteraad plaatsvinden. Bij nieuw gevormde gemeenten als gevolg van herindeling, geldt als peildatum de datum van vaststelling van de nieuwe gemeente. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M. van Kampen.
Raadsrapporteurs
J. Wiskerke en H. de Ruiter
Financieel belang
Als de opgenomen beleidsdoelen worden gehaald binnen de bestaande begroting.
Bijdrage 2017
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2017)
Eigen vermogen (31-12-2017)
Vreemd vermogen (01-01-2017)
Vreemd vermogen (31-12-2017)
3.072
106
6.568
5.269
246
267
Bedragen x € 1.000
Risico's
Op basis van de risico-inventarisatie bedraagt de benodigde weerstandscapaciteit € 1.311.500. De ratio weerstandsvermogen versus weerstandscapaciteit bedraagt op basis van de aanwezige buffer € 1.553.000 / € 1.311.500 * 100% = 118%. Dit houdt in dat de Veiligheidsregio in staat is om de onderkende risico’s financieel te dragen. Hierbij maken wij de kanttekening dat de gegeven opsomming van risico’s niet limitatief is.
Kengetallen
- Solvabiliteitsratio 0,09
- Netto schuldquote 1,42
- Structurele exploitatieruimte -0,44%
- Duiding kengetallen
- Solvabiliteit: algemeen wordt een ratio van 1 of hoger gekwantificeerd als voldoende. Bij VR NHN is de ratio beduidend lager wat wordt veroorzaakt door:
- een relatief laag eigen vermogen; als gevolg van een restrictie van maximaal 2,5% van de totale lasten (zie paragraaf Weerstandsvermogen);
- een omvangrijke lening portefeuille als gevolg van de overname van roerende en onroerende goederen van gemeenten in het kader van de regionalisering in 2014.
- Netto schuldquote: algemeen wordt ratio van 1 of lager gekwantificeerd als voldoende. VR NHN voldoet aan deze norm. Structurele exploitatieruimte: deze begroting is gebaseerd op structurele baten en lasten. De opgenomen incidentele baten en lasten zijn beperkt waardoor de ratio laag is.
Doelrealisatie
De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord heeft zich in 2017 gericht op het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en schade bij incidenten en realiseert dit door het bieden van adequate hulp en het samenwerken met alle bij de veiligheid en hulpverlening betrokken partijen. Daarbij worden burgers en bedrijven gestimuleerd tot het nemen van eigen verantwoordelijkheid en actief betrokken bij de hulpverlening. Conform het beleidsplan 2016-2019 wordt hier als volgt invulling aan gegeven:
Voorkomen en voorbereiden: Coordineren en hulpverlenen:
* Analyseren risico's * Paraat Staan
* Zorgen voor gedragsverandering * Alarmeren
* Adviseren en controleren * Coordineren
* Opleiden en oefenen * Burgers betrekken bij hulpverlening
* Plannen maken met partnersWebadres
- Domeinen2
Gemeenschappelijke regelingen
GGD Hollands Noorden
Openbaar belang (doel)
Gezamenlijk de belangen behartigen die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, voor gezondheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De GGD Hollands Noorden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en veiligheid van de inwoners van Noord-Holland Noord.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Uitgeest, Texel
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden is in artikel 9 de stemverhouding geregeld. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000 inwoners, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000 inwoners en zo voort. Op basis van de inwonersaantallen per 1 januari 2017 heeft Schagen 5 stemmen op een totaal van 74. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder B. Blonk.
Raadsrapporteurs
M. Sanders en M. Mulder
Financieel belang
De bijdrage 2017 betreft:
- Algemeen € 820 duizend
- 0-4 jarigen en adolescenten € 562 duizend
- OGGZ € 60 duizend
- Huisvesting JGZ € 104 duizend
- Veilig Thuis € 151 duizend
Bijdrage 2017
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2017)
Eigen vermogen (31-12-2017)
Vreemd vermogen (01-01-2017)
Vreemd vermogen (31-12-2017)
1.697
-213
57
-133
1761
1747
Bedragen x € 1.000
Risico's
De risico's bij de GGD betreffen de korting op de bijdrage Veilig Thuis, de nieuwe aanbesteding voor de software van het GGD-dossier, de terugloop van aanvullende taken voor gemeenten en de terugloop van overige taken zoals inspectieziekten en hygiënezorg. Het totale risico wordt begroot op € 596 duizend. Binnen de GGD is hier de algmene reserve ad € 27 duizend beschikbaar als weerstandsvermogen. Het restant ad € 569 duizend blijft dan een risico voor de deelnemende gemeenten. Het aandeel voor de gemeente Schagen bedraagt circa 7% (€ 40 duizend).
Kengetallen
Wij verwijzen voor de kengetallen naar de gezondheidsatlas die u kunt vinden op de website van de GGD Hollands Noorden.
Doelrealisatie
De effecten van de decentralisatie in het sociaal domein hebben ook in 2017 een grote impact voor gemeenten. De uitdaging voor de GGD is de gemeenten daarbij effectief te ondersteunen.
Op hoofdlijnen concentreerde de GGD zich in 2017 op onderstaande doelstellingen:
1. Ondersteuning van gemeenten bij de realistatie en uitvoering van het lokaal gezondheidsbeleid.
2. Uitvoeren van taken die wettelijk aan GGD NH zijn opgedragen, zoals infectieziektebestrijding, medische milieukunde, technische hygiënezorg, publieksvoorlichting en
gezondheidsbevordering.
3. Uitvoeren van overige taken die door een of meer gemeenten aan GGD NH zijn opgedragen zoals openbaar geestelijke gezondheidszorg, opvoedingsondersteuning en dergelijke.
4. Uitvoeren van Veilig Thuis.
5. Uitvoering van jeugdgezondheidszorg (JGZ) van -9 maanden tot 19 jaar.Webadres
- Domeinen1
Gemeenschappelijke regelingen
Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor minimaal de basistaken door samenwerking tussen de bevoegde overheden (inclusief OM, politie, waterschappen). Deze taken betreffen in elk geval taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, en de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Texel en de provincie Noord-Holland.
Structuur
Algemeen bestuur (18 leden), dagelijks bestuur (4 leden) en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 13, eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling RUD NHN is geregeld dat elk lid van het Algemeen bestuur (AB) in de vergadering een vastgesteld aantal stemmen heeft. De stemverdeling is gebaseerd op een combinatie van in te brengen budget en inwoneraantal. Voor het aantal stemmen per gemeente wordt de volgende formule toegepast:
[(In te brengen budget gemeente/in te brengen budget alle gemeenten) + (Aantal inwoners gemeente/aantal inwoners alle gemeenten)]/2*(100-stemmen provincie /100)
Als gevolg van de mandatering van de VTH taken aan de RUD NHN door de provincie Noord-Holland Noord is het aantal stemmen van de provincie Noord-Holland toegenomen. Vanaf 1 januari 2017 is de stemverdeling (op basis van 100 stemmen) aangepast om te voorkomen dat het Dagelijks bestuur meer dan 50 stemmen vertegenwoordigd in het Algemeen bestuur. De stemverhouding is als volgt:
- Regio Kop van Noord-Holland 23 stemmen
- Regio West-Friesland 25 stemmen
- Regio Alkmaar 27 stemmen
- Provincie Noord-Holland 25 stemmenWethouder B. Blonk Vertegenwoordigt het college in het Algemeen bestuur.
Binnen het totaal van de 23 stemmen van de Kop van Noord-Holland heeft de gemeente Schagen er 7.
Raadsrapporteurs
B. Glashouwer en J. Kröger
Financieel belang
De begroting 2017 bestond uit twee delen. De reguliere begroting voor het uitvoeren van de milieutaken en de nieuwe begroting voor de zogenaamde provinciale plustaken van de provincie Noord-Holland. Bij het laatste gaat het om de groene taken, bodemvergunningverlening, verkeer/vaarwegen en zwemwaterlocaties.
Op de begroting 2017 heeft de RUD NHN een indexering van de baten van 1,9% toegepast, zoals vastgelegd in de uitgangspunten en het besluit van het AB van 9 maart 2016 (met als uitgangspunt 2,2% voor het loondeel en 1,3% voor het prijsdeel). Voor de lasten in deze begroting heeft de RUD gerekend met een werkelijke indexering 2,9% voor de loonkosten en 1,3% voor de prijs voor wat betreft de uitvoeringstaken.
Het lumpsum bedrag aan de RUD van 1,1 miljoen bevat ook een klein deel voor projecten.
De RUD NHN heeft over 2017 meer diensten geleverd dan op basis van de lumpsumbijdrage was gepland. De overschrijding betreft met name producten op het gebied Specialisme en Advies. Dit zijn onder meer adviesvragen over bodem-, geluids- en natuuronderzoeken die in het kader van bestemmingsplanprocedures (of bouwaanvragen in strijd met het bestemmingsplan) worden gevraagd. Deze producten worden door de gemeente gedekt uit legesinkomsten of met ontwikkelaars afgesloten anterieure overeenkomsten. Verder bleek dat er ca. 300 uur minder is besteed op het taakonderdeel regulering. De totale overschrijding van de lumpsum bedraagt € 27 duizend.
Bijdrage 2017
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2017)
Eigen vermogen (31-12-2017)
Vreemd vermogen (01-01-2017)
Vreemd vermogen (31-12-2017)
1.110
480
1302
2114
3.451
5.393
Bedragen x € 1.000
Risico's
De benodigde weerstandscapaciteit wordt gevormd op basis van een inventarisatie en waardering van de risico’s, zoals vastgesteld in de Nota weerstandsvermogen en risicobeheersing. De totaal benodigde weerstandscapaciteit wordt becijferd op € 350.000,-. Uitgaande van de stand van de algemene reserve en de storting van het resultaat becijferd de RUD een risico voor de deelnemers van in totaal € 163.000,- . Voor Schagen komt dit neer op een risico van € 4.079.
Kengetallen
Prestatie-indicatoren regulering
- Alle vergunningen worden tijdig afgehandeld.
- 90%-95% van de vergunningen is actueel en heeft geen inhoudelijke gebreken.
- Frequent overleg tussen bestuur, beleid, uitvoering.
- Opdrachtgevers en inrichtinghouders zijn tevreden over de dienstverlening.
Prestatie-indicatoren toezicht en handhaving
- Uitvoering 100% van VTH-uitvoeringsprogramma.
- Processen geharmoniseerd en 90% actief toezicht in het veld.
- Voldoen aan kwaliteitseisen.
- Snel en adequaat handelen buiten kantoortijden.
- Beschikbaarheid integrale informatie.
Prestatie-indicatoren specialismen en advies
- Binnen afgesproken termijn leveren van advies en kwaliteitsniveau.
- Effectieve en efficiënte uitvoering van taken door adequate ondersteuning bedrijfsvoering en informatiehuishouding.
Doelrealisatie
In de jaarrekening 2016 werden de prestaties van de RUD NHN niet afgezet tegen bovenstaande prestatie-indicatoren. Er wordt wel elke vier maanden gerapporteerd over het op de gemeente toegesneden uitvoeringsprogramma. Deze rapportages bevatten vooral behaalde aantallen en geen afhandeltermijnen of overzichten van juridische procedures en hun resultaat. Uw raad heeft over deze lacune een zienswijze ingediend. Het Dagelijks Bestuur heeft de organisatie opdracht gegeven onderzoek te doen hoe de begroting en jaarrekening en de verantwoording hierover beter verbonden kunnen worden.
In de Kadernota RUD NHN zijn ontwikkelingen binnen de taakuitvoering 2017 benoemd. Belangrijk voor 2017 waren het onderzoek naar de voordelen en nadelen van output-gerichte financiering en de keuze daarin. Daarnaast het integrale onderzoek naar het meer of minder uitvoeren van milieutaken van de deelnemers en het onderzoek naar de integraliteit in het kader van de Omgevingswet. In de kaderbrief 2018 worden dezelfde ontwikkelingen genoemd. Dit kent deels externe oorzaken: zo is de invoering van de Omgevingswet wederom uitgesteld. De discussies over het takenpakket en de wijze van financiering zijn eind 2017 voorbereid. De aanpak is ter hand genomen na de aanstelling (april 2017) van een interim-directeur.
Webadres
- Domeinen3
Gemeenschappelijke regelingen
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Openbaar belang (doel)
Regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis, door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie historische bronnen materiaal en deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar maken voor een breed publiek.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Hollands Kroon, Schagen, Bergen, Langedijk, Heerhugowaard, Alkmaar, Castricum, Heiloo en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, een dagelijks bestuur, een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 van de regeling is opgenomen dat Ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen afhankelijk heeft op basis van het aantal inwoners van de gemeente, welke het vertegenwoordigt. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000, drie stemmen voor gemeenten tot 30.000 inwoners enzovoort. De gemeente Schagen komt hiermee op 5 stemmen. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M.J.P van Kampen.
Raadsrapporteurs
B. Glashouwer
Financieel belang
De bijdrage in 2017 komt voor de gemeente Schagen uit op € 3,87 per inwoner. Binnen dit bedrag is rekening gehouden met de kosten van de toegenomen inspectiewerkzaamheden en de eerste fase van de realisatie van het e-depot.
Bijdrage 2017
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2017)
Eigen vermogen (31-12-2017)
Vreemd vermogen (01-01-2017)
Vreemd vermogen (31-12-2017)
179
94
114
196
0
250
Bedragen x € 1.000
Risico's
In totaal bedraagt het risico € 89 duizend (wegvallen eigen inkomsten depotgebruik en ontwikkeling e-depotvoorziening) Rekening houdend met een verwachte stand van de Algemene Reserve van € 59 duizend, resteert er een risico van € 30 duizend voor deelnemers. Voor de gemeente Schagen komt dit deel op € 2 duizend. Ten opzichte van de jaarrekening 2016 is het risico voor onze gemeente met € 4 duizend verminderd.
Kengetallen
De ‘Kwaliteitsmonitor Dienstverlening Archieven’ (2017) gaf het RHCA een gemiddeld rapportcijfer van 8,1 (8,0 landelijk gemiddelde), waarbij de cijfers voor het fysiek bezoek (8,1 RHCA tegen 7,8 landelijk) en de website/social media (RHCA 7,8 tegen 7,5 landelijk) ook een goed beeld geven van de tevredenheid van de bezoekers en gebruikers.
Doelrealisatie
Deze gemeenschappelijke regeling faciliteert ons bij het realiseren van doelstelling 5 uit de meerjarenvisie 2014-2018 kunnen nemen (5. Inwoners van Schagen dragen actief bij aan instandhouding van culturele activiteiten, erfgoed en evenementen).
In 2017 zijn de permanent te bewaren archieven van de gemeente, de permanent te bewaren collecties van instellingen/privépersonen uit de gemeente, beheerd en beschikbaar gesteld aan belangstellenden. Daarnaast heeft het Regionaal Archief in november een archiefinspectie uitgevoerd, is de gemeente geadviseerd over diverse aangelegenheden t.a.v. het informatie- en archiefbeheer.Webadres
Overige verbonden partijen
- Domeinen3
Overige verbonden partijen
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Openbaar belang (doel)
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Volgens de statuten is de BNG "bankier ten dienste van overheden", zoals gemeenten, provincies, gemeenschappelijke regelingen, politieregio's en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg. Door middel van zo goedkoop mogelijke financiële dienstverlening biedt de bank toegevoegde waarde aan haar aandeelhouders en de Nederlandse publieke sector.
Vestigingsplaats
Den Haag
Deelnemers
De Staat (50%), gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, Raad van Bestuur, Directie en staf, aandeelhouders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Totaal aantal aandelen 55.690.720. De gemeente Schagen heeft 55.497 aandelen (0,1%).
Financieel belang
Ieder jaar wordt door de bank een dividend uitgekeerd dat gefixeerd is op 50% van de nettowinst. Op basis van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) moeten dividendopbrengsten verantwoord worden in de jaren dat ze ontvangen worden. Voor 2018 ramen we een opbrengst van € 56 duizend.
Bijdrage 2017
56
Bedrag x € 1.000
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere c.q. hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan doelstelling 2 van het domein Burger en bestuur.
Webadres
- Domeinen3
Overige verbonden partijen
NV Houdstermaatschappij GKNH
Openbaar belang (doel)
In het verleden heeft de gemeente aandelen gehad in het gasbedrijf Kop van Noord-Holland. Deze aandelen zijn uiteindelijk ondergebracht in de NV Houdstermaatschappij GKNH. Via deze NV heeft de gemeente recht op dividend dat wordt uitgekeerd door Alliander NV.
Omdat de Houdstermaatschappij m.i.v. 2016 vennootschapsbelasting moet afdragen en dit ten laste van het uit te keren dividend gaat is besloten om in 2017 de Houdstermaatschappij op te heffen. De gemeenten zijn nu rechtstreeks aandeelhouder van Alliander. Alliander hoeft geen vennootschapsbelasting af te dragen.Vestigingsplaats
Twisk
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.
Structuur
NV, directie, Raad van Commissarissen, Algemene vergadering van Aandeelhouders
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen bezit 334.315 aandelen (0,24%) in het kapitaal van de vennootschap Alliander.
Financieel belang
De gemeente levert geen financiële bijdrage.
Bijdrage 2017
Bedrag x € 1.000
Risico's
In 2017 heeft de gemeente geen dividend ontvangen. De Houdstermaatschappij (in liquidatie) is nog in overleg met de belastingddienst over de te betalen vennootschapsbelasting over de jaren 2016 en 2017. Zolang nog niet bekend is hoe hoog deze aanslag wordt, houdt de Houdstermaatschappij de dividend onder zich.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan doelstelling 2 van het domein Burger en bestuur.
Webadres
- Domeinen3
Overige verbonden partijen
NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC)
Openbaar belang (doel)
De HVC verwerkt de door de deelnemende gemeenten en waterschappen aangeleverde afvalstoffen. Het doel van de huisvuilcentrale is bij te dragen aan een duurzame samenleving en gemeenten en waterschappen te kunnen ondersteunen bij het behalen van hun milieu- en klimaatdoelstellingen.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
46 gemeenten en 6 waterschappen
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur en stakeholders (aandeelhouders).
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen is aandeelhouder in de NV. Van 2.914 aandelen A heeft Schagen 72 aandelen in zijn bezit. Dit betekent een bestuurlijk belang van 2,4%
Financieel belang
Er is geen informatie beschikbaar voor het jaar 2018. De laatste bekende gegevens komen uit het jaarverslag 2016. Uit dit verslag blijkt het eigen vermogen per 31-12-2016 € 89 miljoen te bedragen.
Bijdrage 2017
4.552
Bedrag x € 1.000
Risico's
Een aanwezig financieel risico zit in het feit dat HVC is opgericht zonder eigen vermogen. Bij de oprichting van de HVC hebben de aandeelhouders ervoor gekozen om met elkaar garant te staan voor de investeringen die de HVC doet. Juist deze constructie stelt de HVC in staat om tegen gunstige voorwaarden leningen te kunnen afsluiten, waarmee investeringen worden gedaan waarvan de meerwaarde (energie of geld) terugvloeit naar diezelfde aandeelhouders. Het financieel meerjarenperspectief van HVC geeft de aandeelhouders het vertrouwen dat de hoofdelijke garantstelling binnen afzienbare termijn (uiterlijk 2024) tot het verleden kan behoren. De aandeelhoudersvergadering stemde in met het voorstel van de raad van commissarissen om - ondanks het gunstige perspectief - de komende jaren extra in te zetten op financiële onafhankelijkheid door in elk geval tot 2020 alle nettoresultaten jaarlijks aan het eigen vermogen toe te voegen. Dit blijft overigens een besluit dat elk jaar separaat voorgelegd zal worden, waarmee keuzemogelijkheden open blijven. De toezegging van de directie dat de HVC d.m.v. een extra efficiency-slag een extra duit in het zakje doet, werd met instemming ontvangen. Uitgangspunt daarbij is dat bezuinigingen binnen het bedrijf niet mogen leiden tot inboeten op de kwaliteit van de dienstverlening
Doelrealisatie
De doelen van de HVC zijn meerwaarde en maatwerk leveren voor de aandeelhouders op het gebied van hergebruik van grondstoffen, afvalbeheer en het opwekken en leveren van duurzame energie.
Streven naar de landelijke doelstelling van 75% gescheiden inzameling en hergebruik van huishoudelijk afval in 2020. Bijdragen aan het realiseren van de ambitie van 14% duurzame energie in 2020 voor gemeenten en waterschappen. En de bedrijfsvoering verduurzamen, zoveel mogelijk en daarnaast investeren in innovatie projecten, bieden een van een veilige werkomgeving en staan voor transparante
communicatie met onze belanghebbenden. Ter ondersteuning van de bovengenoemde doelen heeft de gemeente Schagen een nieuwe dienstverleningsovereenkomst afgesloten voor een periode van 15 jaar.Webadres
- Domeinen1
Overige verbonden partijen
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) is opgericht om het innovatieve vermogen en de ruimtelijk omstandigheden van regio Noord-Holland Noord optimaal te benutten. Samen met de aandeelhouders en partners worden de kansen in de regio opgepakt.. ONHN creëert samen met overheid, bedrijfsleven en onderwijs de gezonde voedingsbodem voor een succesvolle regio nu en in de toekomst. Het gaat daarbij om de concurrentiekracht van de regio duurzaam te versterken. Hierdoor ontstaat groei van werkgelegenheid. Het gevolg hierin is onder andere een vitaler platteland, bloeiende kernen en steden en daardoor meer regionale welvaart. Dit doen we door de maatschappelijke vraagstukken zoals op het gebied van voeding, vrije tijd en energie te vertalen in economische kansen. Dit betekent goed oog hebben en houden voor markt-, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen en de impact hiervan voor onze regionale speerpuntclusters agri & food, energie & water (maritiem) en toerisme & recreatie en de mogelijke cross-overs tussen deze speerpuntclusters.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (NHN) is een uitvoeringsorganisatie van 18 gemeenten in Noord-Holland Noord en Provincie Noord-Holland.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur, aandeelhouders en stakeholders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
# Aandelen % Aandelen
de Provincie 26.460 49%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
West-Friesland, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Alkmaar, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Kop van Noord-Holland, gezamenlijk 9.180 17%Binnen de regio Kop van Noord-Holland is de verdeling 3:3:3:1
(Den Helder, Hollands Kroon, Schagen, Texel) gehanteerd waarbij het totaal aantal
aandelen voor Schagen 2.754 bedraagt.Financieel belang
In 2017 liep de samenwerkingsovereenkomst af. Op 7 december is een nieuwe Er is een Aandeelhoudersovereenkomst en Dienstverleningsovereenkomst voor periode 2018-2025 ondertekend. In 2017 is, conform de lopende overeenkomst € 90.000 betaald. Jaarlijkse financiële bijdrage, voor de gemeente Schagen wordt de bijdrage geraamd op € 90 duizend exclusief BTW.
Bijdrage 2017
90
Bedrag x € 1.000
Risico's
Vastgoed- en participatieactiviteiten dienen op een verantwoorde wijze te worden afgebouwd. Verantwoord wil zeggen dat de continuïteit van de N.V. niet in het geding mag zijn. In de portefeuille resteren nog VOF Bedrijventerrein Zuid en Distriport. De afbouw kost de nodige tijd en inzet. en er zullen ook in 2018 (juridische)kosten mee gemoeid zijn.
Er is op dit moment geen verdere informatie bekend in hoeverre dit eventueel negatief doorwerkt naar de deelnemers.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert onze gemeente een bijdrage aan resultaat 1.6 van het economisch domein (Wij werken regionaal samen om de economische toekomst van de regio te versterken).
Webadres
- Domeinen0
Overige verbonden partijen
Programma Westfriese Omringdijk
Openbaar belang (doel)
Het Programma Westfriese Omringdijk is een samenwerkingsverband om Westfriesland als cultuurtoeristische bestemming van Noord-Holland te promoten.
Vestigingsplaats
N.v.t.
Deelnemers
Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Hollands Kroon, Opmeer, Schagen, en Stede Broec en Rabobank Hoorn-Midden Westfriesland.
Structuur
Het betreft een samenwerkingsovereenkomst
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
N.v.t.
Financieel belang
In 2017 is geen aparte financiële bijdrage meer verleend. De bijdrage is opgenomen in de bijdrage aan Holland boven Amsterdam.
Bijdrage 2017
Bedrag x € 1.000
Risico's
De samenwerkingsovereenkomst met de Stichting Westfriese Omringdijk is in 2015 afgelopen. Het jaar 2016 was een overgangsjaar. Het programma van de WFO, voor zover het promotie betreft, is opgenomen in de destinatiemarketing Holland boven Amsterdam.
Doelrealisatie
Bekendheid blijven geven aan de WFO alleen nu onder de vlag van Holland boven Amsterdam en niet als aparte groep.
Webadres
- Domeinen2
Overige verbonden partijen
Surplus
Openbaar belang (doel)
Het doel van de stichting is te komen tot bestuurlijke schaalvergroting op het gebied van bestuur, management en ondersteuning en het geven van meerwaarde voor de scholen c.q. het onderwijsveld.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
De gemeente Schagen en Hollands Kroon.
Structuur
Surplus is een stichting.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is geen sprake van directe bestuurlijke participatie. De gemeenteraad besluit wel tot de benoeming van de leden van de raad van toezicht die namens de gemeente het toezicht uitvoeren. De voordracht van de leden verzorgt Surplus. De overheid moet van rechtswege een meerderheidsbelang in de raad van toezicht hebben. De gemeente houdt extern toezicht.
Financieel belang
Er is geen sprake van een financiële participatie.
Bijdrage 2017
Bedrag x € 1.000
Risico's
In geval van een faillissement bestaat de wettelijk vastgelegde plicht om te zorgen voor voldoende openbaar onderwijs en dus de kosten die daar uit voort kunnen vloeien.
Het aantal leerlingen neemt af en daarmee de Rijksfinanciering. Om exploitatieproblemen en eventueel druk op de kwaliteit van het onderwijs in de toekomst te voorkomen, onderzoekt Surplus samenwerkingsmogelijkheden en vormen.Doelrealisatie
Surplus levert samen met andere schoolbesturen primair onderwijs een bijdrage aan het realiseren van doelstelling 1 van het Sociaal domein. Met dien verstande, dat zij het openbare onderwijs voor de gemeente verzorgen.
Webadres